Google Website Translator Gadget

dinsdag 19 oktober 2010

Dierproefvrije Nagellak



Op deze sombere herfstdag moet ik een serieus onderwerp aankaarten. Het is niet mijn bedoeling om mijn mening aan een ander op te dringen, maar ik wil wel mensen bewust maken en een discussie op gang brengen.

Deze week is er een nieuw make-up merk op de markt gebracht "MNY" wat er leuk uitziet en betaalbaar is. Ook hebben ze een groot aantal leuke nagellakjes. Helaas las ik op een ander blog, Lacquerized, dat MNY, wat valt onder Maybelline en dus L'Oreal niet dierproefvrij is. De alarmbellen gingen bij mij rinkelen. Bestaat het nog in 2010 dat cosmetica op dieren wordt getest?

De cosmetica zelf mag sinds vorig jaar in Europa al niet meer op dieren worden getest, maar de ingrediënten nog wel! Er is bij drogisterijen en parfumeriën in Nederland nog veel te koop van bedrijven die ingrediënten gebruiken die in het verleden op dieren zouden kunnen zijn getest. Of het daadwerkelijk zo is? Grote concerns als Unilver en L'Oréal geven hier wat mij betreft geen eenduidig antwoord op.

Ik ben gaan zoeken naar lijsten van dierproefvrije cosmetica, omdat ik bang was dat ik een mega groot rek in mijn slaapkamer heb hangen waar dierenleed aan kleeft. Gelukkig is dat niet het geval. Ik heb de meeste merken terug kunnen vinden.

Deze merken zijn niet op dieren getest, ook de ingrediënten niet; OPI, China Glaze, Essie, Orly, Seche, Trind, Miss Helen, Etos Eigen Merk, Barry M. Ik heb zelf niet al deze merken.

Nubar staat niet in de lijst, maar heeft wel een "cruelty free" logo.

De merken die ik wel zelf heb, maar niet kon vinden zijn: Zoya, Creative, INM, H&M, Nfu-Oh. Misschien kan iemand me daarbij helpen? Konad weet ik helaas ook niet.

De lijsten met dierproefvrije cosmetica kun je vinden op site van de PETA en Proefdiervrij Cosmeticagids

Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat het bijna niet te voorkomen is om proefdiervrije cosmetica te gebruiken omdat de grote bedrijven als Unilever en L'Oréal merken leveren als Dove, Axe etc en dat bijna alle shampoo, tandpasta die je dagelijks nodig hebt daar vandaan zal komen.
Maar de huismerken van Kruitvat, Etos, Trekpleister,Hema, Albert Heijn en Euroshopper zijn allemaal dierproefvrij en bevatten een compleet en ook nog een voordelig assortiment. En ook in het wat luxere assortiment is genoeg keus; denk aan Rituals en The Body Shop, die ook make-up en prachtige make-up zelfs verkopen.

Ik ben echt geen heilige en ik heb ook producten van Unilver in huis, maar na dit onderzocht te hebben ga ik er zeker beter op letten. Ik vind het niet nodig dat dieren zouden lijden omdat ik er mooi uit wil zien.
Hoe leuk ik de nieuwe make-up van MNY vind, ik ga het niet kopen.

Lieve nagellak vriendinnen, ik gun jullie je mooie lakjes en ik hou nog steeds evenveel van jullie, maar ik hoop dat jullie dit aanzet tot denken.

2 opmerkingen:

noortje zei

ik heb het inderdaad ook gelezen! vond het erg zonde want het zijn wel erg mooie lakjes... maaaaaar er zijn gelukkig genoeg mooie dierproefvrije merken inderdaad, dit hoeft tegenwoordig echt niet meer zo te gaan. super dat je dit meld hoor!

liefsxxx

Sanne zei

Michelle ik vind het echt goed dat je dit post!! Mijn meeste lakjes zijn ook dierproefvrij, behalve al mijn essence en buitenlandse lakjes.. gelukkig china glaze niet :D